Maasvallei over balans tussen continuïteit en volkshuisvestelijke opgave



Categorie Woningcorporaties

Onderwerpen

Hoe zorg je als corporatie voor voldoende betaalbare woningen en tegelijkertijd voor financiële continuïteit? Bij Maasvallei gingen manager financiën, Remco Satijn en Patrick Poppe, beleidsadviseur wonen en vastgoed samen aan de slag met de herijking van het financieel beleid en het investeringsstatuut.

In een gesprek nemen ze ons mee in het proces, de keuzes die zijn gemaakt en de inzichten die dit heeft opgeleverd.

Waarom was er behoefte aan een herijking van jullie financiële beleid?

“Tot voor kort hadden we geen overkoepelend document waarin onze strategische kaders waren vastgelegd. We werkten met losse beleidsstukken die niet goed op elkaar aansloten. Daardoor ontbrak de samenhang en was het lastig om integraal te sturen. Met dit traject hebben we dat verbeterd. We begonnen met het vaststellen van randvoorwaarden en het naast elkaar leggen van onze financiële en volkshuisvestelijke indicatoren. Ook hebben we onze prognoses bekeken. De strategische sessie die volgde was waardevol. Met rekenvoorbeelden zagen we direct hoe snel een project financieel onder druk kan komen te staan. Dat heeft in de hele organisatie het bewustzijn vergroot dat een duurzaam verdienmodel niet vanzelfsprekend is.”

Breng je hiervoor Financiën en Wonen en Vastgoed samen?

“Binnen dit traject was er inderdaad sprake van een nauwe samenwerking tussen financiën en beleid. Als manager Financiën en beleidsadviseur Wonen en Vastgoed wilden we beiden gevoel krijgen bij elkaars vakgebied. Vanuit Financiën is het belangrijk om de koppeling te maken met de portefeuillestrategie. Vanuit beleid wilden we inzicht krijgen in de invloed van besluiten op de financiële ratio’s. Door samen op te trekken konden we die verbinding steeds leggen.”

“Voor ons is dit een natuurlijke manier van werken. We vullen elkaar goed aan en trekken ook bij andere trajecten samen op. Het resultaat is dat besluiten beter worden gedragen in het MT en dat we zowel de financiële kaders als de volkshuisvestelijke doelen meenemen in afwegingen.”

Wat waren daarin de grootste uitdagingen?

“Ik denk de neiging om veel projecten tegelijk op te pakken. Dat is een valkuil, want daardoor ontbreekt de focus. Om dit te voorkomen zijn we begonnen met duidelijke kaders en keuzes stap voor stap te maken. De verschillende scenario’s geven inzicht in je bijstuurmogelijkheden en het effect. Voor ons is niet alleen het exacte getal waardevol, maar vooral de signaalfunctie. Zodra een norm onder druk komt, ontstaat het gesprek met MT en RvC. Welke keuzes zijn er nodig? Welke risico’s accepteren we en hoe houden we de balans vast?”

Wat voegt het herijkte investeringsstatuut toe?

“Het investeringsstatuut geeft houvast bij het voorbereiden en het beoordelen van investeringsbesluiten. Het beschrijft formats, fasedocumenten en de manier waarop we risicoanalyses, scenario’s en kengetallen inzetten.” Door het investeringsstatuut te koppelen aan het financieel beleid ontstaat een stevig fundament. Investeringen worden niet alleen getoetst op financiële haalbaarheid, maar ook afgezet tegen onze volkshuisvestelijke doelen.”

Ook interessant: Ressort Wonen over de herijking van haar investeringsstatuut

Wat heeft de herijking van beide documenten jullie gebracht?

“Het resultaat is een samenhangend financieel beleidsplan en een investeringsstatuut dat elkaar versterkt. Maar minstens zo belangrijk was het proces zelf. De brede MT-sessie heeft gezorgd voor bewustwording en betrokkenheid. Doordat het tempo hoog lag, werden collega’s gestimuleerd actief mee te doen. Dat maakte het traject concreet en toepasbaar in de praktijk.”

“Daarnaast zijn onze bijsturingsmogelijkheden beter geborgd. We weten nu precies welke knoppen er zijn om aan te draaien als de ratio’s onder druk komen. Dat geeft duidelijkheid richting bestuur, RvC en de bredere organisatie.”

Welke lessen nemen jullie mee?

“Dit traject was voor ons een investering die zich terugbetaalt in draagvlak, professionaliteit en betere sturing. We hebben geleerd dat het loont om Financiën en Beleid vanaf het begin samen te brengen. Alleen dan ontstaat een volledig beeld van de consequenties van besluiten. Ook is er meer besef over hoe belangrijk het is om processen te borgen en regelmatig te actualiseren. Formats, scenario’s en applicaties zijn waardevol, maar alleen als ze actueel blijven en actief worden gebruikt.”

“We hebben ook geleerd dat normen een signaalfunctie hebben. Het brengt het gesprek op gang zodra grenzen in zicht komen. Daarnaast is het vergroten van bewustwording in de hele organisatie minstens net zo belangrijk. Financieel beleid is niet alleen iets van de afdeling Financiën, maar raakt iedereen.”

Hoe gaan jullie nu verder?

“Het is nu tijd voor de uitvoering. De financiële vertaling van de kaders is opgenomen in de kaderbrief en begroting. De komst van een nieuwe assetmanager biedt ons de kans om de instrumenten verder door te ontwikkelen en scenario’s nog scherper te onderbouwen. Dat helpt om steeds de juiste balans te vinden tussen investeren in de woningvoorraad en het waarborgen van de financiële continuïteit.”

“We weten dat onze volkshuisvestelijke opgave groot is en dat we de financiële ruimte zorgvuldig moeten bewaken. Dankzij de herijking hebben we duidelijke kaders om op te sturen. We kunnen nu weloverwogen keuzes maken en tegelijk de continuïteit van Maasvallei voor de toekomst veiligstellen.”

Vragen over uw financieel beleid of de haalbaarheid?

Heeft u behoefte aan een sparringpartner bij het opstellen van uw financieel beleid of uw investeringsstatuut? Ons team helpt u graag met financiële vraagstukken, een doorrekening of het herijken van uw financieel beleid. Neem contact op met Jeroen Dungelmann of lees meer over onze mogelijkheden.

Senior adviseur woningcorporaties
Gerelateerde artikelen

Start typing and press Enter to search